sunnuntai 7. joulukuuta 2014

Luukku 7 - Ratsastus ja koulu

Näiden joulukuussa olevien adventtien kunniaksi ajateltiin tehtailla tämmönen postaussarja, jossa kerrotaan vähän miten ratsastus sopeutuu muiden asioiden kanssa yhteen ja ylipäätään, miten asiat näiden asioiden kohdalla sujuu tällä hetkellä. Ratsastushan tunnetusti vie aikaa, joten miten sitä sitten kerkeää kaiken?

Itse olen siis yhdeksännellä luokalla, tavoitteena ensi syksynä päästä Etelä-Tapiolan lukioon. Omalla kohdallani elämä koulun suhteen on tähän mennessä ollut helppoa - jopa liian helppoa. Tulevaisuutta ajatellen mun pitäisi varmaankin ryhtyä tekemään jotain, mutta miksi turhaan? Sitä mä pohdin joka kerta, mutta kuitenkin totean, että ehkä se on sen arvoista. Tällä hetkellä oma motivaationi on aika nollassa, ja itse asiassa odotan lukiota. Koulu tuntuu jotenkin niin tylsältä, ehkä mä tarvitsen vähän lisää haastetta? Sama juttu kun ratsastuksessa, eihän se olisi alkuunkaan niin innostavaa, jos ei siinä olisi minkäänlaista haastetta. :D Näistä sanoista voitte siis päätellä, että koulu ei vie mun ajasta paljoakaan. Läksyt tulee tehtyä vartti ennen tunnin alkua kaverilta kopioiden tai kenties jopa jotain itse ajatellen. Yläasteen edetessä tää tapa on vaan yleistynyt omalla kohdallani, mutta kokeisiin jaksan nähdä jopa vähän enemmän vaivaa.

PicMonkey Collage14
Nää on niin minä! :D Google on kaveri & enemmän sitä tulee katseltua leffoja ja sarjoja kun koulun kirjaa...

Kokeisiin alotan lukemaan parhaimmillaan muutamaa päivää ennen, kieliä ja matikkaa kertaan ehkä hyvällä tsägällä edellisenä päivänä. Tallilla olemisen ohella on hyvä olla ajankäyttötaitoja, koska muuten jäisi koko kokeisiin lukeminen yöajalle. Otan siis usein kirjat tallille mukaan ja pyydän mun viisaita kavereita vähän auttamaan ja tuleehan sieltä toisinaan ihan kelpo vinkkejä. ;) Kannattaa siis todellakin ottaa kaikki hyöty irti ympärillä olevista (kenties jo samat kokeet läpi käyneistä) kavereista tai muuten vaan asiasta enemmän tietosista ihmisistä. Myös pidemmillä bussimatkoilla lukeminen on tehokasta ajankäyttöä (jos ei siis liikkuvassa ajoneuvossa lukeminen aiheuta esim. pahoinvointia). Kokeisiin lukeminen on tosi yksilökohtasta ja jokaisen kannattaa tietysti keksiä omat oppimismetodinsa, mutta mulle tosiaan toimii se, että luen koealueen sanasta sanaan mielellään kolme kertaa, silloin varmasti muistan sen kokonaan ulkoa, tai vähintään kerran ja sitten joku kyselee/itse kyselen. Tallilta löytyy usein siis näitä auttavia kyselijöitä, joista on tosi paljon hyötyä!

PicMonkey Collage15
Mä rakastan kaikkea kyniä, papereita, muistilappuja, kirjoja, ynnä muuta ja siksi hienot kouluvälineet onkin mulle varsinainen motivaattori! Niin ja haaveena olisi valmistua hyvin tuloksin ylioppilaaksi :) Tähän onneksi vielä aikaa!

Tämä syksy on tällä taktiikalla mennyt varsin mallikkaasti (koenumerot siinä ysi puolesta kymppi plussaan, pari ysi plussaa), joten taidan jatkaa ihan samaan malliin. Tuntiaktiivisuus laskenut kyllä huomattavasti, mutta muulla suorittamisella pidän kyllä helposti oman keskiarvoni (9,8) yllä, luultavasti nostankin sitä. Mulla ei siis mitään stressiä lukioon pääsystä, vaikka tyhmältä tuntuukin toki jännittää sitä, että pääsenhän varmasti ykkösvaihtoehtoon. Mä en oikeasti halua mihinkään muuhun ja muiksi vaihtoehdoiksi laitan sellasia, joihin en edes halua. Valitsen vaan parhaimmat huonoista vaihtoehdoista. Tätä rataa ei kyllä pitäisi olla huolta siitäkään! Itelläni on tosiaan aina ollut selkeä linja siitä, mihin haluan ja tämä sama päätös on pysynyt jo ainakin viitisen vuotta. Se on vaan aina tuntunut parhaalta vaihtoehdolta, ja tuntuu edelleen, ei epäilystä! Mutta tosiaan, tällä hetkellä koulu soluttautuu varsin hyvin ratsastukseen lomaan, ei sen suurempia hankaluuksia. Täytyypä nauttia vielä, kun voi!

PicMonkey Collage16
Soo true... Oikealla sitten tsemppilausetta ensi vuotta varten :D

Aiheuttaako koulu teillä suurempia päänvaivoja? Häiritseekö se teidän ratsastusta tai aiheuttaako se stressiä? Vai löytyykö täältä samanlaisia kohtalotovereita, joilla koulu sujuu turhankin helposti? Niin ja, mitä pidit postauksesta? :)

ps. Pari kuvalisäystä eiliseltä reissulta sankarihaudoille, ajattelin jakaa tällein myöhäsen itsenäisyyspäivän kunniaksi!
itsenäisyyspäivä 041 itsenäisyyspäivä 014 itsenäisyyspäivä 008 itsenäisyyspäivä 080 itsenäisyyspäivä 071 itsenäisyyspäivä 087

17 kommenttia:

  1. Okei mietippä tarkkaan tota etelä-tapiolaa oikeesti. Teet elämäs suurimman virheen jos haet sinne idioottien joukkoon. Koko kolmen vuoden aikana en kertaakaan saanut kuulla että tein jotain hyvin, opettajat palvoo vaan 15 laudaturin oppilaita ja muihin oppilaisiin eivät suunnilleen luo minkäänlaista suhdetta koko lukioaikana. Oppilaat taas on suurimmilta osin ylimielisiä paskoja, jotka perjantai iltasin kun laittaa viestiä että lähtiskö joku ulos niin lukevat läksyjä ja myös koko muun viikonlopun ja arki illat. Kun mä kerroin ykkösen keväällä ro:lleni että oon miettinyt lukionvaihtoa kun en oikein koe tätä ittelleni sopivaksi, niin hän sano sitten vaan että "ok" ja parin päivän päästä tuli kutsu koulukuraattorille niinkun mä olisin henkisesti jotenki vajaa ja sairas :) Ja opettajat on lisäksi kaikki ainakin huonompia kun mun yläasteella (okei mulla oli siellä ihan super hyvät) ja oikeesti aika iso osa on tosi huonoja. Ruotsintunnilla ollaan ekassa kappaleessa jakson neljä ekaa viikkoa, matikassa opettaja puhuu taululle koko tunnin, kemiassa varmaan koko suomen paskin opettaja... Mulla on toki iso kaveriporukka tuolla et en mä oo yksin missään nurkassa ja valita mutta siis ihan oikeesti annan pienen vinkin: älä hae pliis voit sillä pelastaa elämästäs kolme vuotta...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. ja niin siis lisäks vielä että vaikka sulla varmaan tuleekin tutustumispäivässä semmonen olo niinku mullekkin että joo tääl on nii hyvä fiilis ihan paras paikka niin se päivä on niiiiiiin lavastettu voin kokemuksesta sanoa :)

      Poista
    2. Vaikka kuinka mukavan rakentavasti aiheesta kirjoititkin, taidan silti mennä sinne :D Mulla on monta kaveria siellä (/menossa), enkä mä nyt ole erityisemmin huonoa palautetta kuullut? Mun yläaste on tähän mennessä ollut suoraan sanottuna aika syvältä, joten eipä se kai paljon pahemmaksi voi mennä. Huono kemian opettaja ei paljon mua kiinnosta, kemiasta kun en pahemmin välitä ja ruotsin opiskelu kuulostaa tutulta jo yläasteelta... En ryhdy puolustelemaan paikkaa, jossa en oo ollut, mutta en mä vaan jaksa mihinkään muuallekaan mennä. Etis on mulla selkeesti toisiks lähin koulu (lähinpään en _ikinä_ halua) ja se tarjoaa mahollisuudet siihen, mitä mä tarviin.

      Kiitokset kuitenkin varoituksesta(?), tiedustelenpa vähän lisää mun tutuilta!

      Poista
    3. joo kannattaa kysellä ihan joka ikiseltä joka siellä on jota edes ihan vähänkin tunnet koska mitä enemmän kyselet nii sitä todenmukasemman kuvan siitä saat... eli oikeesti kannattaa kysyy ihan ihan joka ikiseltä! mä kattelin sillon ennen ku olin tonne hakemassa niin kaikkien kavereiden fb kuvia ja niist sai niin hyvän kuvan kans ja mul tuli niist nii semmonen olo et vähänks tuol on siistii mut eipä ollukkaa :D

      Poista
    4. kukakohan tää ylempi anonyymi on :D

      Poista
    5. jaa a miks sua kiinnostaa? :D

      Poista
    6. ollaan samassa koulussa :D

      Poista
  2. Lukiossa kouluun täytyy nähdä jo oikeasti vähän enemmän vaivaa kun peruskoulussa. Johtuu varmaan siitä, että kaikenlaisia projekteja, esseitä yms. vähän isompia töitä on melkein joka aineessa joka jaksossa, ja kaikki tehtävät on pako hoitaa jos mielii kursseista läpi. Lukiossa siis saa kyllä oikeasti varautua tekemään töitä. :D Ja samoin kannattaa mietiskellä sitten pikku hiljaa toisenlaista kokeisiinlukutekniikkaa, noita lukiokirjoja ei ihan viitsi lukea kokeeseen kolmea kertaa läpi. ;)

    Mulla itelläni on sinänsä ollut enemmän ongelmia siinä kumpi on ykkönen, koulu vai talli, ja välillä se kyllä on talli. Samoin motivaatiotakaan ei oo kaikkiin aineisiin, kun kattoo vaikka arvosanojs niin terveystiedosta tuli seiska ja ruotsi taas kymppi.

    Tulipa hirmuinen romaani... No toivottavasti sait jotain irti. Mutta kiva postaus joka tapauksessa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jep, näin olen kuullut! :D Ja todellakin, mutta saan varmaan luettua ne kolmeen kertaan, jos luen ne joka kerta aina himassa niin kun jo ennen koeviikkoa ja sitten sillon enää selailen läpi ja teen muistiinpanoja yms. Että on suunnitelmia sen varalle!

      Itellä tulee luultavasti olemaan sama talli vai koulu kysymys, mutta saapa nähdä. Niin ja, kiitos tästä kommentista (ja valaisusta) ! :D

      Poista
  3. mulla oli lukiossa oikeestaan jopa helpompaa kun yläasteella (yo-kokeita lukuunottamatta). lukiossa se jaksollinen järjestelmä sopi mulle paremmin kun hyvin, kun oli vaan muutamaa ainetta kerrallaan (yläasteella kaikki aineet pyöri joka viikko ja normikoulua+läksyjä kokeiden ohella yms).

    kokeet ei oikeestaan tuottanu ongelmia tolla samantyylisellä lukutaktiikalla kun mitä sä nyt käytät, mutta reaaleihin ja matikkaan kannattaa keksii jotain muuta ennen yoita... ulkoo-opettelu ei vaan oikeen toimi jos on 15 kirjan koealue :'D esim. mun pitkän matikan kurssikeskiarvo oli kai 9, mutta kirjotin siitä "vaan" Ceen mikä vastaa seiskaa tms. läksyissäkin keskityin vaan aina niihin mitkä piti palauttaa eli esseet yms. säkin varmasti pärjäät lukiossa oikein hyvin, koska sulla on jo valmiiksi hyvä pohja oppimiselle verrattuna vaikka johonkin jolle koulu on vaikeeta ja keskiarvo pyörii seiskassa :)

    ja ainakin mä kävisin lukion vaikka heti uusiks jos voisin, kunhan vaan ei tarvis kirjottaa mitään :--D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva kuulla erilaisia kokemuksia, mä uskon kans että toi jaksollinen järjestelmä toimii mulla paremmin ja se valinnanvapaus, pääsenpähän eroon parista aineesta (ainakin melkein siis)! Joo, jotain mä varmaan kehittelen, koska sitä viittätoista kirjaa en varmaan lähde kolmea kertaa lukemaan :D Kiitos kommentista!

      Poista
  4. Mua ärsyttää vähän se, että sulla ja Teresalla on samat jutut näissä joulukalentereissa... perjaatteessa kun lukee jommankumman postauksen, niin ei enää tartte lukee sitten sen toisen postausta, koska aika samat asiat teillä näissä tosiaan on.. ois kivempaa jos voisitte tehä ihan omat joulukalenterit, ois paljon mielenkiintosempaa luettavaa :) päivä kuvina ois kiva, ja semmosena päivänä kun ette mee tallille, niin niistä tulis ees vähän erilaiset niistä postauksista, jos siis aiotte jatkaa tällä samalla linjalla että teette samoista aiheista

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Viime vuotiseen joulukalenteriin verrattuna nää on kyllä ollut jo tähän mennessä huomattavan paljon erilaiset :D Joulukalenteria on vaan niin vaikea tehdä yksin, että kahdestaan sitä on ollut kivempi ideoida yms. Tänä vuonna ollaankin tehty just niin, että tulis erilaisemmat postaukset ja on niitä tulossa ihan eri postauksiakin. Koko kalenterihan on siis jo valmiiksi suunniteltu, että ideoita on tässä vaiheessa vaikee ottaa vastaan. :/ Pitää kattoo sitte joulukalenterin jälkeen!

      Poista
  5. Toi ulkoa opetteleminen toimii ehkä yläasteella, kun koealueet on niin lyhyitä, mutta valmistaudu henkisesti siihen ettei sillä tekniikalla lukiossa pärjää pitempien koealueiden kanssa :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, tätä oon miettinytkin, mutta onneks mulla on kuitenkin opiskelumotivaatio suht korkeella, nii jaksan sitte tunneillaki tehä töitä :)

      Poista
  6. Mä luen kans useimmiten koealuen kolmeen kertaan läpi, koska toi kolme on jotenkin vaan se kaikkein paras määrä. Kahdelta kerralta en muista mitään ja neljännellä oon jo niin kyllästynyt aiheeseen, etten mitään uutta opi. Sen takia mä oonkin aika kauhuissani lukion kokeista, koska paksun kirjan lukeminen kolmeen kertaan ei ihan houkuttele, kuten Sofiakin tuolla ylempänä kirjoitti :D Mutta kiva postaus! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Haha, sama juttu mulla! :D Se on joko että yks kerta (jos ei kerkee/ei oo erityisen tärkeetä asiaa) tai sitte kolme, mut ei ikinä kaks tai neljä! Kiitos :)

      Poista

comments ? c: