perjantai 19. joulukuuta 2014

Luukku 19 - Tavoitteet ensi vuodelle

Ajattelin alunperin laittaa tän vasta myöhemmälle päivälle, mutta koska en ole vielä muita postauksia saanut viimeisteltyä (tiedän, ajoissa :D), niin teen tän tähän väliin.

ISTUNTA

Pahin ongelma on tällä hetkellä ehdottomasti kädet. Ratsastan aivan liikaa vaan ohjalla ja kädet ovat muutenkin kaukana ennen niin siististä ratsastustyylistä. Joskus pari vuotta sitten saatoin luottaa siihen, että vaikka istunta tuntui ihan kamalalta ja heiluvalta, niin se ei näyttänyt siltä. Nykyään voin olla aika varma, että jos se tuntuu huonolta, se on huono. Keskity istuntaan ja erityisesti kädellä ratsastamiseen.

15059553791_9e87dd1d3e_k
Oon päässytkin menemään nyt syksyllä sellasilla, joilla ilman tasasta kättä ei vaan selviä. Hyvää treeniä mulle! Onnekseni oon todennut, että kun tilanne vaatii sitä, niin mä pystyn muokkaamaan sitä. Ongelmana lähinnä se, että kun hevosella pystyy ratsastamaan rajummallakin kädellä, niin mä en kyllä epäröi tehdä sitä, vaikka se siistimpikin riittäisi.
IMG_2114
Esteistuntaani oon melko tyytyväinen, pitää vaan muistaa laittaa tarpeeksi lyhyet jalustimet!
IMG_1787

KISAT JA VALMENNUKSET

Nyt kun tänä vuonna tavotteet saatiin ylitettyä ihan huipputuloksilla, voi ensi vuodelle laittaa jo kovempia tavotteita. Lepuskissa haluaisin jatkaa Jollylla, ja saada kasikympin ratsastettua hyväksytysti ja ehkä jossain vaiheessa puhtaasti. Koulupuolella ajattelin saada ratsastettua pari kivaa rataa, lähinnä kvaalautua seuranmestaruuksiin ja vuoden lopussa jatkaa taas esteitä. Haluaisin ehdottomasti suorittaa kaikki merkit, eli C-, B- ja A-merkit. C-merkinhän mä kerkesin jo suorittaa, mutta sen saan vasta ensi vuonna. B-merkistä mulla on esteosuus voimassa, mutta kouluosuuden suoritan kevään kisoissa. A-merkistä taas toisin päin, eli kouluosuus voimassa, mutta esteosuus pitäisi suorittaa. Aion kuitenkin saada ne molemmat suoritettua, ja sitten voinkin pikkujouluissa noutaa ne kaikki sieltä samalla kertaa! :D Hyppää Jollylla hyväksytty kasikymppi ja suorita B- ja A-merkit. 
Audalla ollaan myöskin asetettu korkeampia tavotteita. Koska tänä vuonna tuli todettua, että Auda on kisoissa ihan huippu, niin voidaan lähteä siirtymään isompiin luokkiin. Aluksi siirryttäisiin 90cm luokkiin ja kenties kesän aikana metriinkin. Alueluvan (tai D-luvan, kun nää uudet luvat on astunut voimaan) aion hankkia heti alkuvuodesta, että päästäisiin niitä kakkostason (=aluetason) kisoja kisaamaan. Estevalmennuksissa haluaisin jatkaa säännöllisesti hyvien valmentajien silmien alla. Tänä vuonnahan estevalmennukset jäi aika vähälle, joten siihen pitää tehdä korjaus! Myös kouluvalmennuksista olisi hyötyä (niitähän mulla oli vaan yksi, hups), joten niitäkin peliin! Siirry 90-100cm luokkiin ja käy useammin valmennuksissa.

IMG_1470
Meidän eka estevalmennus/hyppykerta... Tästä on onneksi päästy eteenpäin!
IMG_9496
Audankin mielestä aivan liian pieniä esteitä. ;)
IMG_2264 IMG_0608
Nää kaks kisapaikkaa olis niin mahtava päästä kokemaan! Viime vuonna oli lähellä, muttei sitten kuitenkaan keretty.

ASENNE

Ihme kyllä, mä en pidä asennettani erityisen huonona enää. Mä en ole välttämättä kaikista hevosista yhtä innoissani, ja totta puhuen suhtaudun aika negatiivisesti tiettyihin ennen ratsastusta. Tää ei kuitenkaan vaikuta tuntiin, vaan jos sinä päivänä sujuu niin sujuu, ja jos ei, niin sitten ei. Siihen ei vaikuta se tykkäänkö hevosesta vai en - voihan sitä lempparillakin mennä huonosti. Tunnin jälkeen fiilikset voi olla tietenkin ihan erit, mutta mä oon kuitenkin aika pinttynyt näihin mielipiteisiin ja niiden muuttamiseksi vaaditaan aika paljon. Tunnin jälkeiset tunteet voi olla hyvinkin ristiriitaset, koska mä oon niin itsekriittinen ja löydän virheitä kaikesta. Kisojenkin jälkeen mulle usein nauretaan siitä, että mikään ei ole omasta mielestäni hyvä rata. :D Omasta mielestäni hyvät radat voi laskea yhden käden sormin! En usko, että ilman tätä itsekriittisyyttä pystyisin kehittymään, mutta mun täytyy vaan vähän muuttaa sen muotoa sellaiseksi, että siitä olisi hyötyä. Ei vain moittia itseä, vaan erityisesti korjata ne virheet. Jatka samalla linjalla, mutta keskity enemmän omien fiilisten analysointiin.

IMG_1254
Tuskainen ilme tuskaisen tunnin jälkeen.. Tähän mun ratasuoritukseen (olin siis juuri mennyt HeB:0 radan treeninä) olin niin pettynyt. Ei ihan hyvillä mielin lähdetty sitä sitten seuraavaksi kisoihin ratsastamaan..
IMG_1305
Mutta onhan näitä ilosiakin hetkiä tullut! 
14997896293_5d455fcfea_k
Lempparihepalla ratsastaminen tekee aina iloseksi! Harmi, että tää kyseinen heppa on kipeenä tällä hetkellä. :(

Asetatteko te itselleni tavotteita ensi vuodeksi? Millaisia? :)

6 kommenttia:

  1. Hehe ihan pakko kommentoida tähän tosta kuvasta missä naurat!! Siis ihana, en kestä XD

    VastaaPoista
  2. Uu hei hyvält kuulostaa tavotteet ja iha varmasti noi on semmosii mitkä pystyy toteuttaakki ;)

    VastaaPoista
  3. Mulla on aina tavotteita koska ilman niitä en pysy perillä oikeasti mistään :D Omasi kuulostaa oikein mukavilta ;) !

    VastaaPoista

comments ? c: