sunnuntai 14. joulukuuta 2014

Luukku 14 - Ratsastus ja liikunta

Ajattelin tässä osassa kertoa, että mitä kaikkea muuta mä touhuilen ratsastuksen lisäksi. Tallipäivät itsessään käyvät jo varsin hyvin liikkumisesta, mutta viikkoon mahtuu kuitenkin aina pari ei-tallipäivääkin. Mitäs kaikkea sitä sitten muuta liikuntaa harrastaisi?

Itse sanoisin olevani hyvin epäurheilullinen. :D Oon tosi laiska tekemään yhtään mitään, eikä omatuntokaan siitä paljoa kolkuttele. Kuitenkin käyn mahdollisuuksien mukaan itsenäisesti harrastamassa erilaisia lajeja, kuten jousiammuntaa, sulkapalloa, tennistä, luistelua, laskettelua, uintia, SUP-lautailua, kiipeilyä, biljardia (kai sekin lasketaan melkein urheiluksi?), golfia, ihan kaikkea, mitä vaan satun keksimään! Omat lempparini on ehdottomasti jousiammunta, jossa mä olenkin jonkinmoinen luonnonlahjakkus haha, ja laskettelu, vaikka olenkin siinä ihan totaalisen surkea! Myös uiminen ja ylipäätään vedessä oleminen on ihanaa, oonhan mä pienestä pitäen päässyt viettämään ulkomailla altaissa sen kuusi-kahdeksan tuntia päivässä. Niin ja meren rantahan on tässä meiltä ehkä alle kilometrin päässä, niin sinne tulee kesäisin käveltyä/pyöräiltyä useasti. Tykkään myös tehdä pitkiä kävely- ja pyöräilylenkkejä, ja varsinkin kesällä pyöräilen kyllä ihan kaikkialle! :D Kavereiden kanssa on kiva sopia uuden lajin kokeilua, eikä ne kertamaksut usein kovin paljoa ole. Kokeiluun on ehdottomasti pääsemässä vielä kayakointi (onkohan toi sana?) ja squash, olisiko teillä ehdottaa muita lajeja, joita voisi vähän itsenäisemmin harjoittaa?

14426371602_7ca74294c5_b
Käyhän se ilman kenkiäkin! :D Jalkojen verenkierto paranee, vai miten se menikään?
20140421_161109
Nuuksiossa oon käynyt kävelemässä, kannattaa ottaa hyöty irti Suomen ihanasta luonnosta! Ite kun asun aika kaukana lähimmästä metsästä, niin on kiva lähteä välillä kauemmaksikin.
PicMonkey Collage22222 PicMonkey Collage33333
Kyllä tommosen kymmenen kilon painoisen saapaskassin kantaminen pitkin poikin hevosten perässä käy jo aikamoisesta urheilusta :D
PicMonkey Collage111111

Ihan virallisestihan mulla on myös salikortti (ainakin vielä toistaiseksi), mutta sen kanssa mulla on vähän on-off-suhde. :D Joskus tulee viikkoja kun käyn siellä viisi kertaa, sitten saattaa vierähtää pari kuukautta ilman yhtäkään käyntiä. Ryhmäliikuntatunneista en voisi ikinä kuvitella olevani kiinnostunut, oon enemmän itsenäisen treenailun ystävä. Vaikka siitä ei ihan ehkä yhtä hyviä tuloksia tule, niin en mä miksikään huippupainonnostajaksi haluakaan. Salilla pääsääntösesti juoksen matolla (juoksen paljon mielummin matolla, kun luonnossa, eli en lenkkeile oikeastaan ollenkaan), teen aina muutamat lihakset ja venyttelen. Mulla ei kuitenkaan ole minkäänlaisia tavotteita lihasten kehittämisessä, tms, mutta pidän nyt edes tämmöistä peruskuntoa yllä. Voisihan sitä vähän enemmänkin tehdä, mutta meen mielummin oman mielen mukaan, kun ryhdyn pakottamaan itseäni mihinkään. Sillon liikunta on paljon kivempaa. :) Ainoa asia joka oikeestaan mua innostaa juuri salikäynnissä, on se, että mä puran usein vihaani tai jotain muuta vahvaa tunnetta siihen juoksemiseen. Erikoista, mutta sillon jaksaa paljon paremmin. :D

20131021_170123
Tää on mun tämmönen perusjuoksu matolla, pitäähän siitä aina ottaa kuva ;)

Lisätäänpä tähän nyt mukaan mun tän viikon urheilut esimerkiksi:
Maanantai oli pyhitetty Audalla ratsastukseen. Ratsastuspäivien lisäksi en usein kerkeäkään muuta tekemään, koska niihin kuluu sen verran aikaa.
Tiistaina lähdin omaksikin yllätyksekseni salille, jossa vedin tavanomaisen puolen tunnin juoksun, parit lihakset ja venyttelin. Mulla olikin ollut jo pitkä tauko salilla käymisestä, mutta silti juokseminen ei tuntunut ollenkaan vaikealta. 
Keskiviikko oli taas tallipäivä ratsastuksineen. Tallillahan tulee muutenkin aina kivasti puuhailtua kaikkea ja ulkoiltua, kenties joskus harvoin talutettuakin. :D
Torstaina olikin se estevalmennus Audalla, ja siihenkin kului sitten koko ilta. Tällä viikollahan olen päässyt heräilemään joka aamu 5.30, että ei sitä kauheasti energiaa enää muuhun ole ratsastuksien ohella.
Perjantaina olin iha umpiväsynyt lyhyiden yöunien jälkeen, että tallillekin raahautuminen tuntui lähes mahdottomalta. Noh, sainhan mä siitä silti vähän kävelyä ja ulkoilmaa, mutta tallilla ei kyllä innostanut yhtään mikään. Kuitenkin tulee käveltyä jonkin verran, koska aamulla sinne TET-paikkaan ja takaisin, sitten noiden tunnin bussimatkojenkin välissä ehtii olla kävelyä.
Lauantai olikin oikeastaan totaalinen löhöämispäivä ja akkujen latausta sarjojen ja mäkihypyn parissa. Ehdin vihdoin kiriä kiinni Vampyyripäiväkirjat ja Pretty Little Liarsit, haha. :D Illalla kävin kuitenkin kävelyllä rannassa ja tuli otettua muutama hassu kuvakin, harmi, ettei ollut jalustaa mukana!
Sunnuntai, eli tää päivä, on luultavasti taas salipäivä. Ohhoh, kaksi kertaa salilla yhden viikon sisällä, aikamoinen saavutus mulle! 

13.12 084 13.12 080 13.12 034

Tommonen on mun perusviikko, sitten joskus, kun jaksan järjestää erilaisia urheilutapaamisia kavereitten kanssa, niin jollekin päivälle sitten sattuu näitä kaikkia eri lajeja, joita aiemmin mainitsinkin. En ota mitään stressiä liikunnasta, vaikka joskus vuosi sitten olin tosi tarkka siitä. Loppujen lopuks siitä ei kuitenkaan koutunut mitään hyvää, ja nyt mennään ihan fiilispohjalla. Ratsastus on kuitenkin useinmiten juuri se laji, josta mä innostun, ja jota mä en ikinä voisi jättää välistä, eikä ratsastamaan lähteminen oikeastaan ikinä tunnu pakkopullalta. Tän postauksen myötä innostuinkin taas lähteä kokeilemaan kaikkia noita lajeja, pitääpä ryhdistäytyä!

Miten te suhtaudutte liikuntaan, ja kuinka paljon treenailette ratsastuksen ohella?

3 kommenttia:

  1. Tosi kiva tää ja tykkäsin erityisesti tost viikon ohjelmast! Ja noi nuuksion maastot on kyl kivoi, itekki oon siel käveleskelly vaik totaa metsää tost vierestki löytyy. ;)

    VastaaPoista

comments ? c: