tiistai 23. joulukuuta 2014

Luukku 23 - Joulutraditiot

Näin jouluaatonaattona ajattelin vähän kertoa, millaisia mun omat/perheen/suvun jouluperinteet ovat.

Täytyypä aloittaa siitä, että mulla tietenkin on joka vuosi joulukalenteri, haha! Mielellään tietenkin suklaa, mutta mun mielestä mm. partiolaiskalenterit on olleet varsin hauskoja. Joulukuu kuluu oikeestaan muuten melko arkisesti, joulumusiikin soidessa aina kotona taustalla. Niin ja joku jouluinen elokuva mun on pakko katso joka vuosi, ehdottomat lempparit on Napapiirin pikajuna ja Joulutarina. Joulukoristeet ja kuusi laitetaan paikoilleen vasta aika myöhään, tänä vuonna ne on olleet vasta parisen päivää.

IMG_0156 IMG_0507
Viime vuonna käytiin Brysselissä joulumarkkinoilla, ja olisin tänäkin vuonna halunnut jonnekin, muttei valitettavasti keretty. Alempi kuva on Japanista muutama vuosi sitten, sielläkin oltiin joulun aikoihin.
_MG_0088
Kuuseen eksyy aina Tiku ja Taku ;)

Joulun lähipäivinä me kokoonnutaan serkusten kesken mun tädin luokse ja leivotaan pipareita - mukaan lukien hieno piparkakkutalo. Tänä vuonna en itse valitettavasti kerennyt mukaan, mutta ne oli rakentanut varsin hienon London Bridgen! Harmittaa, etten päässyt mukaan, mutta muut jouluiset kiireet tulivat edelle. Joululahjat käyn ostamassa jonain joulukuun viikonloppuna perinteisesti Sellosta Teresan kanssa, ollaan taidettu jo ainakin kolme vuotta tätä tehdä. Lahjat paketoin sitten kotona joskus kun vaan kerkeää. (Kuten esimerkiksi juuri päivää ennen...)

joulurida ja karin synttärit 319

Jouluaatto alkaa kavereiden lahjojen avaamisella, jonka jälkeen yleensä yhdentoista aikaan lähdetään mun mummulle joulupuurolle. Sinne tulee siis isäni puolelta sukulaisia, ja saadaan mielettömän hyvää puuroa, sekä tietenkin muita jouluherkkuja. Mukava tapa aloittaa jouluaatto! Siellä vietetään muutama tunti ja sitten mennään hetkeksi kotiin, ennen lähtöä illan "viralliseen" joulunviettoon. Joskus ehkä viiden kuuden aikaan lähdetään yleensä jollekin mun tädeistä, riippuu vähän missä joulua mahdutaan viettämään. Tänne tulee siis mun äidin puolen sukulaiset. Ilta kuluu syödessä, jutellessa ja jotain seurapeliä pelatessa. Usein joku saa aina jouluna lahjaksi jonkun pelin, ja sitä sitten yhdessä pelataan, mikä on varsin hauskaa. :D Mä vaan rakastan jouluaattoa, ja näitä perinteitä! Joulupäivänä me mennään vielä toiselle tädille (haha mulla näitä sukulaisia riittää) syömään joulupäivällistä kalkkunoineen ja laatikkoineen. Itsehän en oikein jouluruuasta perusta, mutta kyllä sieltä aina joku maistuu. Sen jälkeen mulla onkin ihan tyhjä aikataulu ja saan vaan löhöillä lopun lomaa. Joulu kuluu siis sukulaisia nähdessä, ja se onkin lähes ainoa kerta vuodesta kun ne (lähes) kaikki näen. :)

_MG_0039 joulurida ja karin synttärit 316

Minkälaisia jouluperinteitä teiltä löytyy? Mitä tykkäsitte postauksesta? :)

2 kommenttia:

  1. Must näit jouluperinnejuttui on ain iha sika kiva lukee ku kaikki viettää jouluu nii eri taval! Ja tuli tosi joulune fiilis :3

    VastaaPoista

comments ? c: