maanantai 15. joulukuuta 2014

Luukku 15 - Vasenkätisyys

Ajattelin kirjoittaa postauksen itselleni varsin helposta aiheesta - vasenkätisyydestä. Juttuahan mulla tästä riittää, ja varmasti monet vasenkätiset voivat näihin samaistua!

1280px-Linkshaender_01
Kuva: Wikipedia

Vasenkätisethän pystyvät usein paremmin käyttämään oikeaa kättään, kuin oikeakätiset vasenta. Mistähän se johtuu? Luultavasti siitä, että tässä maailmassa oikeasti niin moni asia on suunniteltu oikeakätisille, vaikkei sitä moni edes tajua. Myös jotkut asiat tulee muuten vaan tehtyä oikealla, koska niin on aina opetettu, tai muuten vaan muutkin tehneet. Tiettyjä asioita mä en ole koskaan oppinut oikealla, mutta monet niistä on helpottuneet. 

"Pieni osa ihmisistä on molempikätisiä ja voi useissa tilanteissa käyttää yhtä hyvin kumpaa kättä tahansa. Usein tällaiset ihmiset tosin ovat vasenkätisiä mutta ovat harjoittaneet oikeaa kättä helpottaakseen jokapäiväistä elämäänsä." Lähde: Wikipedia. Toi viimeinen lause on niin totta, itse teen aivan samaa, kuten seuraavista esimerkeistä ilmenee.

enhanced-buzz-28273-1342213743-4
Seriously? Kuka keksi nämä tuolit/pöydät? 

Kaulakorut. Luulen, että kukaan oikeakätinen ei kiinnitä tähän huomiota, mutta korujen lukot on aina suunniteltu niin, että se lukko-osa on oikealla kädellä kiinnitettävä. Välillä taistelen pitkäänkin saadakseni sen oikealla kädellä kiinni, mutta onhan sitä tullut kehityttyä!

Mittalasit. Monissa keittiön mittalaseissa on mitta-asteikot ainoastaan toisella puolella. Tämä puoli on totta kai juuri se puoli, jonka näkee ainoastaan, jos pitää astiasta oikealla kädellä kiinni. Itse en ole kokkausihmisiä, mutta on tämä ongelma silti tullut esiin pariin kertaan! Sama juttu mukeissa, että kuvat on vaan sillä puolella, jonka näkee pitäessään kahvasta kiinni oikealla. Tämä ei tietenkään erityisen iso ongelma, kunhan on tullut huomattua. :D


6409605165932
Kuvittele piteleväsi tätä vasemmalla kädellä, kun toisen puolen reunassa ei luekaan enää noita mittoja...

Vaihdekeppi. Autoissa vaihdekeppi on oikealla puolella (siis kaikissa oikeanpuoleisen liikenteen maissa), ja sen säätely vaatii huomattavan paljon enemmän motoriikkaa, kun mitä vasemmalla kädellä säädeltävät jutut.

Kamerat. Kaikissa kameroissa muun muassa laukaisinnapit, zoomaussäätimet (videokamerassa siis) ym. tärkeät napit on oikealla puolella ja niitä tulee tietenkin käytettyä oikealla kädellä.

2_163889-3000x2251
Kuten huomaatte, kaikki nappulat löytyvät oikealta puolelta!

Tietokoneen hiiri. Kuka käyttää tietokoneen hiirtä vasemmalla kädellä? Sitäkin nyt on aina tullut käytettyä oikealla kädellä, niin siihen on tottunut. Vasemmalla kädellä se tuntuu oudolta, muttei yhtään sen vaikeammalta.

Neulominen. Mun ala-asteen käsityön opettaja ei osannut opettaa vasemmalla kädellä neulomista, joten mä opettelin sen sitten vaan oikeella, koska en aiemmin ollut osannut ollenkaan. Nykyään se on vasemmalla ehkä luonnollisempaa, mutta neulon silti oikealla, koska se on ihan yhtä helppoa ja sillon kaverit voi paremmin auttaa. :D

Kännykän käyttö. Joskus joku sano, että sille oli vaikea vasemmalla kädellä käyttää kännykkää, mutta mä en ole huomannut mitään eroa. Käytän kännykkää ihan molemmilla, ja sehän kehittää myös motoriikkaa. En tiedä onko oikeakätisille sillä mitään eroa, kokemuksia?

enhanced-buzz-922-1342217295-1
Myös playstation ohjaimet on suunniteltu oikealle kädelle, koska enemmänhän sitä aina noita oikean puolen nappeja käytetään.

Mailapelit. Vasen käsi on mulle tietenkin ehdoton pelikäsi, mutta käytän välillä molempia käsiä ihan huvin vuoksi, eikä se nykyään tuota niin paljoa ongelmia ja pystyn helppoa peliä pelamaan molemmilla. Kätevää vaihtaa vaan mailaa kädestä toiseen, jos ei yletä toisella kädellä juuri toisen puolen päähän asti. ;)

"Monissa sellaisissa urheilulajeissa, joissa kaksi vastustajaa ottelee vastakkain, vasenkätinen voi käyttää hyödykseen sitä, että vastustaja on yleensä vähemmän harjaantunut kohtaamaan vasen- kuin oikeakätisiä vastustajia. " Lähde: Wikipedia. Tätä mä en olekaan ajatellut, mutta ehkä sillä selittyy se, että mulle esimerkiksi sulkapallo on helppoa! Kuuluisan tennispelaajan Rafael Nadalin menestys voisi kenties selittyä osaksi tällä?

640px-Rafael_Nadal_2011_Roland_Garros_2011
Rafael Nadal. Kuva: Wikipedia.

Kirjoittaminen. Tätäkin teen huvikseni välillä oikealla, mm. matikan teoriat ja laskut tulee kirjotettua oikealla ihan vaan haastavuutta lisätäkseni, koska muuten tunti on ihan liian tylsä. Pystyn kirjoittamaan jo ihan pientä käsialaa suht nopeesti niin, että se näyttää jopa luettavalta. Pikkuhiljaa! Toisinaan erilaisiin kierrevihkoihin, tai kolmikiinnitteisiin kansioihin on tosi vaikea kirjoittaa, koska ne kierteet on aina tiellä. Niin ja tämä tunnettu "Silver Surfer Syndrome" on varsin häiritsevää... Siksi kirjoitankin hyvin erikoisesti kynä täysin pystyssä.

kTT6O
Kuinka usein olen saanutkaan kokea tämän...!

Kynsien lakkaus. Oikean käden toimimisesta on tosi paljon hyötyä kynsien lakkaamisessa! Onhan se toki vaikeampaa oikealla tehdä pientä kuviota, muttei suinkaan mahdotonta. Tavallisessa lakkauksessa ei mulla ole mitään ongelmaa oikealla, juuri nämä pienet kuviot on se vaikeus.

"Monesti arkikielessä oikeaa aivo­puoliskoa, joka ohjaa vasenta puolta kehosta, pidetään intuitiivisena, luovana ja tunteellisena, ja vasenkätisillä tämän aivopuoliskon osuutta pidetään korostuneena, mikä selittäisi vasenkätisten lahjakkuutta." Lähde: Wikipedia. Tästä oon usein jutellu mun vasenkätisten kavereiden kanssa, ja jostain on tullut luettua, että vasenkätiset usein on taiteellisempia ja älykkäitä tai muuta tämmöstä. En ainakaan panisi pahakseni, vaikka olisikin totta!

Sakset. Tämä on sellanen, että en oikeakätisten tai ns. "molempikätisten" saksia pysty käyttämään ollenkaan. En vaan mitenkään kykene leikkaamaan niillä, siksi kuljetankin aina koulussakin omia saksiani mukana!

859993 Lastensakset, vasenkŠtiset, Functional Form

Mä en ole ikinä nähnyt vasenkätisyyttä heikkoutena, pikemminkin vahvuutena. Vaikka osa näistä maininnoista saattaa kuulostaa katkeran puheelta, ei ne oikeasti haittaa mua. Ajattelin vaan mainita kaikki asiat, jotka oon huomioinut. Kaiken kanssa oppii tulemaan toimeen! Mun mielestä on hauskaa, kun jotkut yhtäkkiä huomaakin mun kirjottavan vasemmalla ja hämmästelee sitä. Itse teen ihan samaa, jos joku on vasenkätinen, niin yllätyn siitä. Näin kävikin juuri vähän aikaa sitten! Itse asiassa, huvittavaa kyllä, mä etin aina julkkisten joukosta vasenkätisiä ja jos joskus nään niiden antavan nimikirjoituksia, niin huomioin aina kummalla kädellä ne sen tekee. Onhan kuuluisia vasenkätisiä mm. Leonardo da Vinci, Napoleon Bonaparte, Aristoteles, Bill GatesBarack Obama, Justin Bieber, Eminem ja Morgan Freeman, haha. 

Ajattelin myös lisätä tähän näitä erikoisia faktoja, joita kaikennäköiset toimittajat vasenkätisistä löytävät, tai tutkijat ovat keksineet tutkia! Näitä luen usein naureskellen, hauskahan se on etsiä kaikennäköiselle käyttäytymiselle syitä. :D

1. Luovia
Vasenkätiset ovat tutkimusten mukaan oikeakätisiä parempia miettimään ongelmille useita mahdollisia ratkaisuja. Tämä voi hyvinkin olla yksi selitys sille, että he työllistyvät usein taiteiden, musiikin ja ammattiurheilun pariin tai IT-alalle. Luovuudella on miinuspuolensakin: Wall Street Journal -lehden mukaan vasurit tienaavat keskimäärin noin 10 prosenttia vähemmän kuin oikeakätiset. Lähde: Iltalehti. No ainakin ite oon pohtivaa sorttia, mutta täytyy kyllä sanoa, että muuten en ole sen kummemmin taiteellinen. IT-ala voisi kyllä olla mielenkiintoinen!

2. Äkäisempiä
The Journal of Nervous and Mental Disease -julkaisussa ilmestyneen tutkimuksen mukaan vasenkätisillä on oikeakätisiä useammin negatiivisia tunteita. Lisäksi heidän on vaikeampi käsitellä niitä. Tämäkin näyttäisi johtuvain aivopuoliskojen eroista. Lähde: Iltalehti. Noh, mä olen melkoisen tunnettu mun negatiivisuudesta, voinkin ruveta sanomaan tätä syyksi!

3. Korkeampi psykoosiriski
Joistakin psyykkisistä sairauksista kärsivien joukossa vasenkätisiä on poikkeuksellisen paljon. Esimerkiksi joka viides psykoosista kärsivä on vasenkätinen. Erään yhdysvaltalaisen tutkimuksen mukaan jopa 40 prosenttia skitsofreenikoista oli vasenkätisiä. Tutkijat perustelevat tätä aivopuoliskojen eroilla. Lähde: Iltalehti. Pelottavaa!

4. Mielisairaudet
 Vasenkätiset sairastuvat helpommin mielisairauksiin, ja kärsivät oikeakätisiä ystäviään enemmän lukihäiriöistä ja ADHD:sta, koska vasurin aivot ovat erilaiset kuin oikeakätisen. Vain kymmenen prosenttia väestöstä on vasenkätisiä, skitsofreenikoista taas 20 prosenttia. Sen sijaan sydänkohtauksen riski on vasureilla alempi. Lähde: Iltasanomat. Lisää pelottavaa, pitäisiköhän jo huolestua?

5. Ajatteleminen
Informaatio kulkee nopeammin vasenkätisten aivopuoliskoiden välillä ja näin ollen he ajattelevat nopeammin. Tämä ominaisuus tekee vasureista myös tehokkaampia ja moni-osaajia. Lähde: Iltasanomat. Mä olenkin todella tehokas ja varsinainen moni-osaaja!

6. Vasenkätiset kuolevat oikeakätisiä aiemmin.
Vasenkätisten on myös väitetty kuolevan keskimäärin yhdeksän vuotta oikeakätisiä aiemmin. Lähde: Stara. Tämän väitteen mä olen kuullut useaan otteeseen, mistähän tänkin keksineet?

Lefthandersday
Ja onhan meille oma päiväkin merkattu kalenteriin. ;) Elokuun kolmastoista!

Tulipas pitkä tästäkin... Aiheesta olisi ollut helppo kirjoittaa enemmänkin asiaa, mutta tän verran nyt tuli. Mites muut vasenkätiset, pystyttekö samaistua? Entä oikeakätiset, oletteko te huomioineet näitä asioita?

9 kommenttia:

  1. Ihan sairaan mielenkiintonen postaus, oli hauska lukee! Oikeekätisenä en ollut ees miettinyt joitakin noista jutuista. :)

    VastaaPoista
  2. Löysin paljonkin kaikkea, mitä oon jo kuullut monilta. Voin samaistua vaikka ja mihin ! T vasenkätinen :)

    VastaaPoista
  3. Iha sika kiva tää ja mielenkiintone tällei oikeekätisen näkökulmast vaik osaa oon kyl itekki miettiny tai kuullu muilt :D Mut tykkäsin!

    VastaaPoista
  4. Tosi kiinnostava ja mielenkiintoinen postaus! Tässä oli ainakin mulle tosi paljon uusia juttuja :D Mulla on muuten silleen, että koska mun isä on vasenkätinen, olen mä oppinut tekemään joitain juttuja samoin päin kuin vasenkätiset, vaikka olen siis itse oikeakätinen :D Muutenkin olen ihan suht hyvä käyttämään vasenta kättä, ja esimerkiksi ratsastaessa oikea kierros on mulle helpompi, koska pystyn pitämään vasemmalla paremman ulko-ohjan tuen :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! :) Haha, mulle vasen kierros on aina ollu ehdottomasti se parempi puoli, oikee on tosi vaikee.. :D

      Poista

comments ? c: