torstai 23. tammikuuta 2014

Esittelyssä: Jolly Jumper

"Heippa! Tänään ajattelin vähän kertoa Rondyn uudesta mahtavasta heppakaverista, itsestäni. 

DSC_0259

Olen siis Jolly Jumper "Jolly, JJ, JoJo", mitä kaikkea tyhmää kaikki keksivätkin, tallin isoin ja ainoa lehmänkirjava hevonen. Herätänkin paljon huomiota liihotellessani tunneilla! Uuden hoitajani harhaluuloista huolimatta olen vielä nuori, vasta vuosimallia 2005. Tarkemmin sanottuna olen syntynyt 21.5, kevään lapsi! Kotimaani on länsirannikon pienempi, mutta varsin merkittävä hevosmaa, Belgia. Tallini oli siellä hieno estetalli! Tänne hyytävän kylmään Suomeen saavuin vuoden 2013 alkupuolella. Nuoresta iästäni huolimatta olen kuitenkin varsin täysipäinen hevonen ja olenkin saanut siitä positiivista palautetta mm. tallityöntekijöiltäkin. Eihän siitä nyt mitään tulisi jos te ihmiset yrittäisitte hillitä minun kaltaistani kookasta hevosta, olenhan sentään 170cm! Vaikutan ehkä hieman vielä isommaltakin, koska tykkään kantaa päätäni varsin korkealla. Pitäähän sitä pituudesta olla ylpeä? Sovimmekin hyvin yhteen tuon toisen hujopin kanssa. ;)

045 DSC_0251

Sukulinjaani kuuluu kimon värinen isäni Candus, ja emäni Isca, joka on pinto. Äitini suvusta olenkin tainnut kauniin värini periä, olihan siellä puolella muitakin pintoja. Isäni puolelta löytyy kuuluisampiakin oreja, esimerkiksi Grannus ja Cor de la Bryere. Ei tarvitsekaan ihmetellä, mistä olen upeat liikkeeni perinyt! Kirjavan värisen ulkomuotoni lisäksi huomiota herättävät silmäni, joista vilkkuu tuota valkoista jotenkin erityisen paljon. Niitä on luonnehdittu "ilmeikkäiksi". Karvani on ohutta ja olen ruumiinrakenteeltani melko sporttinen. Ruoka kyllä maistuu, mutta jostain syystä en liho hillittömään kuntoon! 

Kuten jo mainitsin, olen erittäin järkevästi käyttäytyvä, boksissa en hätkähtele turhista ja olen varsin kuuliainen. Tykkään erityisesti katsella käytävälle, mutta tiedän kuitenkin, etten saa astua boksista askeltakaan ulos ja olenkin tämän suhteen varsin tottelevainen. En maastakäsin muutenkaan hötkyile tai sählää turhia, ne sellaiset voi säästää sitten sinne tunneille kun tilaakin löytyy paremmin! Olen myös äärettömän kiltti, en irvistele koskaan tai kenellekään, saatan ainoastaan olla hieman kateellinen, jos vierustoveriini Igoriin kiinnitetään huomiota enemmän kuin minuun, ja saatan tunkea turpani väliin. Huomionkipeä? 

044047

Harjaus on mielestäni ihan ok juttu, eniten pidän kun päätäni harjataan ja alan usein hieman nuokkuakin. Satulan laittamisessakaan ei ilmene minkäänlaisia ongelmia, eihän se nyt niin paha juttu ole? Suitsien laitossakin olen oppinut olemaan kärsivällinen, niiden laittajat kun sattuvat usein sähläämään minulla käytettävien tuttien ja korvahupun kanssa. Pätkät eivät kuitenkaan pärjää kovin hyvin, kannattelen päätäni sen verran arvokkaana korkealla, hehe. Minulle on kuitenkin tylsistyessäni kehittynyt hieman huono tapa, nimittäin imppaaminen. Nyt olenkin saanut tuommoisen pannan, jonka pitäisi estää sitä ja oikeastaan olenkin päättänyt hieman vähentää! Tykkään paljon, kun minun kanssani vietetään aikaa, eikä silloin imppaaminenkaan ole yhtään hauskaa. Mutta täytyyhän sitä jotain tekemistä itselleen keksiä kun ei ole treenaamassa ulkona, tarhailemassa tai syömässä.

Ratsastaessa olen hyvin erilainen, mutta olen kyllä äärettömän hieno. Tallin omistajan yksi suosikkiratsuista! Olen myös kuullut olevani "isoliikkeinen" ja "vaikeahko". En ihan uskalla luottaa aina kaikkiin ratsastajiin, koska olen melko herkkä sillon kun joku istuu selässäni. Minuun pitää luoda oikein kunnon luottamus, jotta parhaimpani saa irti. Ja sittenhän minä vasta olenkin hieno! Esteillä en ole kaikkein helpoimmasta päästä, nimittäin en ole ihan varma mitä tehdä. Pitäisikö sitä singota avaruuteen, rymistellä läpi vai kenties vain kevyesti sujahtaa ohi? Näitä kaikkia muotoja käytän monipuolisesti eri tunneilla. Minulla löytyy kuitenkin ponnua paljon sitten kun opin niitä jalkojani nostelemaan oikealla tavalla! Eiköhän sekin ajan kanssa. :)

063_2 145_2

Toivottavasti saitte minusta hyvän käsityksen tämän kirjoitelman perusteella, kertokaapas mitä piditte? Olin varmasti paljon parempi tarinoimaan kuin tämä kirjurina toimiva henkilö! Kiinnostaisiko teitä kuulla joskus lisää minun juttujani? Toteuttaisin ihan mielelläni, jos vaan Rondy sallii. :)
Kaurapusuin,
      Jolly"
935111_501811979868630_752346942_n

Ulkokuvat cee Sara & tallissa otetut kuvat cee Teresa

10 kommenttia:

  1. musta tuntuu että lehmä-hepoilla on aina just tollaset sarjakuvasilmät ku jollyllaki :D ja tosi symppis tää postaus, päästä jolly kynän varteen toki joskus toisteki ;)

    VastaaPoista
  2. Just hauska! Ja pakko kysyy, et kui sillä siis käytetään huppuu? Onks se jotenki ääniherkkä tms.? :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. kiitos! en oo ihan varma, mut ilman sitä se oli aluks semmonen tosi herkkis ja tällee nii kai se vähän sitä rauhottaa :) vaikka nyt musta tuntui ettei tarttis enää, ei se oikeestaan säiky nykyää

      Poista
  3. tää oli sika kiva! jotain tuntipostauksiiki vois tehä joskus näi(:

    VastaaPoista
  4. haha tää on just hauska! igor XD ♥

    VastaaPoista
  5. waillantte on kyllä isompi :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. tiedän ja siksi siinä lukeekin "tallin isoan ja ainoa LEHMÄNKIRJAVA hevonen" ja waillanttehan ei ole lehmänkirjava ? :D

      Poista

comments ? c: