keskiviikko 8. tammikuuta 2014

Jollylla taitaa vuosi lähteä käyntiin

Äh, tää on niin tylsää, että voi postata vaan kerran pari viikossa...! :( Totuin siihen joulukalenteripostaustahtiin ja nytkin tekstiä syntyisi, postauksia ei kuitenkaan. Kauheasti mitään erikoispostausideoita mulla ei nyt ole (paitsi tuo Elämää kameran takana-sarja joka nyt meneillään), joten saa ehdotella toki! :) Mutta tähän postaukseen sisältyykin sitten tavallinen tuntipostaus;
Keskiviikon tunnille sain Jollyn taasen. Juuri kun pääsin valittamaan niistä apuohjista, eiköhän mulla ollutkin siellä gramaanit. Tällä kertaa Jolly oli pääsääntöisesti gramaanien kanssa paljon kivempi kuin viimeksi, ei kumpikaan jääty kiinni niihin. Muita vaikeuksia oli kyllä ihan senkin edestä!

Kuten olen varmaan miljoonaan kertaan maininnut, Jolly on tosi vaikea! Vaikka se onkin ihan upea hevosena, se on vaikea. Suurimmaksi ongelmaksi tällä tunnilla nousi eteenpäin, rennosti meneminen ja sen vinous. Jolly siis painaa vasemmalle ja sen oikea puoli on melko heikko. Pitäisi siis saada suoristeltua vasemmalta ja samalla vahvistettua oikeaa puolta muunmuuassa pohkeella. Taas mulla tuli sellainen fiilis, että mä pääsen kehittämään hevosta, ja samallahan siinä tulee itsekin opittua paljon. Tällä tunnilla keskityin myös paljon enemmän tuntemaan asioita, enkä niinkään sen kokeilumetodin avulla ratsastamaan. Mulla helposti menee siihen, että kokeilen vaan kaikkea ihan turhaa, enkä ollenkaan kuuntele hevosta, tai paremmin sanottuna, mun omaa tunnetta. Sä istut ihan etunojassa. Tää hevonenhan painaa ihan tuonne vasemmalle. Taivutus ei ole ollenkaan mennyt läpi, ota se kunnolla. Pohjetta, jotta toi takaosa lähtis liikkumaan paremmin. Näitä asioita hokee mun tunne, joka on ihan oikeassa. Hmm, tää tuntuu huonolta mitäköhän pitäis tehdä. Koitetaanpa vähän venkslata ohjalla, pari puolipidätettä ulkoa. Kyl toi pää tais pikkasen alemmas mennä mut ei oikeestaa. Tällasia ohjeita mun aivot sitten antaa mun keholle. Logiikka?

IMG_0560 IMG_0558 IMG_0557

No, joka tapauksessa, tunnilla mentiin siis alkuverkat ympyröillä (thank god!) ja lopputunnista avoja käynnissä ja ravissa. Ympyrällä-. En oikein tiedä mitä sanoa. Siirtymiset ei. Käynnissä hevonen jäi ihan pohkeen taakse, takaosa voimattomana. (Tätä tuo mun tunne hoki koko ajan, minä tyhmänä en sitä tajunnut kuunnella) Taivutukset meni ihan hyvin läpi, mutta se vasen lapa lähti vetelemään ihan omia reittejä enkä oikein edes tiennyt miten korjata asiaa ja samalla saada vahvistettua oikeaa puolta. Jotain sitten sähläsin (lisää neuvoja tunteelta, kun opettaja ei kerkeä niitä antamaan) ja eihän siitä tietenkään mitään tullut. Ohjatkin jäi ihan liian pitkäksi! Liikaa jälkiviisautta. Laukassa Jolly oli ihan superkiva! Se oli paaaljon rennompi, tosi kevyt kädelle (vaikka ei näytäkään, painuu etupainoiseksi, mutten antanut nyt sen häiritä) ja laukassa pystyi helposti istumaan. Jollylla pitäisi siis ratsastaa sitä isommalle, pidemmälle kaulalle, takaata koko selän läpi eteen, jotta se rentoutuisi ja alkaisi käyttämään selkää.

IMG_0590 IMG_0574

Harmi, että me laukattiin niin vähän. Avoissa ei enää ollut yhtään niin hyvää tuntumaa, siellä väleissä (lyhyillä sivuilla) sain kyllä sitä rentouteltua hyvin. Avoon itse sitten jännityin (voi hyvä luoja, miksi mä en kuunnellut itseäni) ja tein tehtävästä aivan liian vaikean. Aloin nojaamaan eteen ja vasemmalle, jalat jännitty ja kädestä tuli liian kova ja tarrautuva. Avon pitäisi olla ihan perusliike, miten ihmeessä mä teen siitä niin hitsin vaikean?

IMG_0600 IMG_0614 IMG_0611 IMG_0646
No, joka tapauksessa, JJ oli ihan kiva, kyllä se siitä vähitellen kehittyy! :)

Kiittäkäämme taas Tiaa näistä upeista otoksista! :)

10 kommenttia:

  1. jollyha menee kivasti ja tykkäsin täst postauksest tosi paljo ku olit sillei enemmä ns analysoinu tai sillei XD ja hieno ulkoasu!

    VastaaPoista
  2. uujee :)
    ja hei tykkään sun bannereist paljon mut toi on harmi ku kuvat on melkeen aina vähän huonolaatusia ;/ sille ei varmaa voi mitäään mut pistää aina vähän silmään :D mut kiva tääki banneri taas muuten!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. tää banneri on jotain ihan kauheeta, en tiiä yhtään mitä tolle laadulle tapahtu :DD ei ne normaalisti ole noin pahaksi menneet. väliaikanen!

      Poista
  3. Ihanan näkönen toi sen laukka! Ilmava ja sillai :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jep, se todellaki on sitte kun saa menemään kunnolla! :)

      Poista
  4. Oi kiva postaus!
    Mul on myös välillä just silleen et mietin vaan: " nyt sisäohjalla asetus" jne, mut jään vaan kattomaan mun käsiä ilman että mitään tapahtuu... Ratsastan aika usein tolleen mielessäni :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. kiitos :) ja joo, se on vähän ärsyttävää :D

      Poista
  5. miten tehdään avoja?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. oon huono selittämään, suosittelen lukemaan jostain kirjasta/netistä, mutta siis pääpointti on saada hevosen etuosa sisälle. eli tavallaan kuvittelet, että olisit menossa voltille, mutta jatkatkin suoraan niin, että hevosen kuuluisi kulkea kolmella uralla. sisäetujalka kaikkein sisimpänä, ulkoetujalka ja sisätakajalka omalla urallaan keskellä ja sitten ulkotakajalka ulkona. en oikeen (kuten sanoin) osaa selittää, mutta suurin piirtein noin :D

      Poista

comments ? c: