torstai 15. lokakuuta 2015

Avoja ja vastalaukkoja

Oho, kolmas postaus jo tältä viikolta! Nyt syyslomalla mulla on vihdoinkin kunnolla aikaa (vaikka aikamoinen kasa kouluhommiakin tuolla odottaisi...), ja materiaaliakin kunnolla käytössä! Kaksi viimeistä keskiviikon tuntia olen saanut mennä Jollylla ihan vaan koulua, vähän vaihtelua! Jolly ei varsinaisesti ole mun lempihevonen koulupuolella ja ihan varmaankin vaan siitä syystä, että se on niin mielettömän vaikea etten yhtään osaa mennä sillä. :D Esteillä se on niin mun tyyppinen hevonen, mutta koulupuolella taasen ei oikeastaan...

Eilen ja viime viikolla me ollaan menty takakentällä, koska siellä on helpommin pystynyt harjoittelemaan vastalaukkoja (ja vähän vaihtelua!). Alkutunnista hevoset verryteltiin rennosti, ideana olla käden kanssa mahdollisimman passiivinen. Helposti ainakin itse lähden korjaamaan kaikki virheet kädellä, vaikka vika on useinmiten jossain aivan muualla. Niinpä tämä tehtävä oli hyvää harjoitusta ja Jollyn kanssa se onnistui itse asiassa yllättävän hyvin. Gramaanin kanssa se on tasainen (ja vahva..), joten kädellä ei paljoa tarvitsekaan tehdä, varsinkaan alkutunnista. Lähinnä vaan yritin suoristella sitä ulkopuolelta aina kun muistin. Laukkaakin otettiin vaan kevyessä istunnassa, mikä oli ihan kiva, koska Jollyn laukka on aika voimakasta ja kevyessä istunnassa mä pystyin antaa sen liikkua vapaammin.

IMG_0015
Huomasin vasta nyt, että mehän ollaan ihan sävy sävyyn! :D

Pienen tauon jälkeen lähdettiin harjoittelemaan vastalaukkoja. Parin epäonnistuneen yrityksen jälkeen Jolly nosti vastalaukan helposti ja itse asiassa kaikki kerrat sen jälkeenkin onnistuivat hyvin. Vasemmassa kierroksessa vastalaukan nostaminen ja sen työstäminen on huomattavasti helpompaa kuin toiseen suuntaan, mitä ei tällä kertaa keretty menemään. Mutta anyway tosiaan vastalaukka pyöri hyvin ja sain asetuksen ja taivutuksenkin melko hyvin läpi, eikä tiukemmatkaan kaarteet haitanneet. Siinä näki taas, miten osaava hevonen Jolly on! Vähän pistää miettimään että mitä itsessä on vikaa kun en saa sitä kulkemaan oikein mitenkään päin... :D

IMG_0034 IMG_0022 IMG_0037

Vastalaukkojen jälkeen tehtiin vielä avoja. Aikaisemmilla viikoilla me ollaan tehty paljon sulkuja, jotka Darialla erityisesti oli kivoja tehdä, Jollyn kanssa mulla oli enemmän vaikeuksia. Varsinkaan gramaanin kanssa en saa sitä kevyeksi edestä ja meno menee valitettavasti vähän vetokisaksi... Kyllähän se suorittaa kaikki tommoset liikkeet ihan leikiten, mutta se rentous ja sujuvuus jää uupumaan. Toistojen jälkeen sain taivutuksen kuitenkin rehellisemmin läpi, mutta ei se mitenkään vaivattoman näköistä ainakaan ollut! Eikä se ravissa kyllä yhtään helpottanut... Lopputunnista varsinkin Jolly lähti viemään mua ja sain kyllä kaikin voimin tehdä pidätteitä, ettei se juoksisi mun alta pois. On siinä kyllä yksi hevonen, joka vaatii kaiken lihasvoiman käyttöön! Sen vahvuuteen olen esteillä tottunut jonkin verran, mutta koulupuolella mun pitää vielä enemmän keskittyä itteeni ja siihen, että saan pidettyä paketin kasassa. Ei ole helppoa ei, mutta ei sen pidäkään olla. Jollyn kanssa saan kuitenkin edes jotain aikaiseksi tunnilla, toisin kuin Darian kanssa, jolla jumitin ihan totaalisesti. Toivoisin kuitenkin ehkä vähän enemmän vaihtelua näihin mun ratsuihin, nyt viimeisen vuoden oon mennyt pääsääntösesti aina muutamalla hevosella; Jolly, Daria, Desperado, Bono ja sitten satunnaisia muita siellä välissä. Ainakin on olleet tarpeeksi isoja ratsuja.. :D Jos saisin kuitenkin uusiakin tuttavuuksia jossain vaiheessa testata?

IMG_9923
Pahasti asioita pielessä...
IMG_9925

Nyt tuli tämmönen vähän pidempi tuntipostaus pitkästä aikaa, mitäs piditte? :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

comments ? c: