keskiviikko 14. lokakuuta 2015

Kisaaminen mittaa osaamista

Elokuun alussa luin Tuulian blogista hänen kirjoittamansa mielenkiintoisen postauksen kisaamisesta. Postaukseen tästä. Se herätti ajatuksia itsessänikin, suorittajaihminen kun olen. En voisi kuvitella ratsastusta ilman kilpailuja. Karkeasti sanottuna, milläs minä sitten mittaisin osaamistani, kehittymistäni tai saisin tarvitsemaani kannustusta ja palkkioita? Kisoista hyvin ratsastetulta radalta tuotu ruusuke on aina omiaan piristämään tätä mieltä ja luomaan motivaatiota. Toki niitä on muitakin asioita, jotka innostavat mua, mutta kilpaileminen on varmasti yksi tärkeimmistä. Ehkä mulla on periaatteet vähän pielessä, mutta kuten jo mainitsin, olen suorittajatyyppiä. Koulussakaan en ole koskaan inhonnut kokeita - ne ovat toimineet mittareina, ja koska olen tottunut onnistumaan, ovat ne tuoneet positiivisia ajatuksia ahdistuneisuuden sijaan. Kilpailuja vertaisin samaan: kilpailutilanteessa mittaan tietoni ja taitoni ja pistän parastani. Tai sitten en. Mutta se on joka tapauksessa hyvä mittari itselleni, välietappi ja katsastus siihen, että missä mennään.

_MG_2205
Semet 2014
13828002445_4353dfe5c3_b

En edes muista miksi ilmottauduin ensimmäisiin kisoihini (2010 ryhmäkoulu helppo D/C Liselotella) tai miksi jatkoin kilpailemista. Mutta silti toisista kilpailuistani lähtien (2010 kesäkisat) olen lähes poikkeuksetta osallistunut jokaisiin Leppävaaran tallilla järjestettyihin kilpailuihin, ja niiden lisäksi kolmena vuotena tuntiratsastajien mestaruuksiin, ja muutamiin ulkopuolisiin kilpailuihin vuokrahevosilla. Aina, kun on ollut mahdollisuus kilpailemiseen, olen tarttunut tilaisuuteen. Välillä jopa vähän lahjattomat treenaa -meiningillä on menty, mutta ne kerrat ovat tuoneet sekä positiivisia yllätyksiä, että ihan odotettuja tuloksia. Joka tapauksessa kilpailuja odotan (ainakin useinmiten) innolla, ja vaikka lähiaikoina kilpaileminen onkin rutinoitunut sen verran, ettei perhoset jännityksestä johtuen lentelekään vatsassa jo viikkoa ennen (tai edes samana aamuna), tai jokainen ruusuke tuo automaattisesti suurta iloa, on se silti yhtä hauskaa ja motivoivaa. Jos itse pystyisin vaikuttamaan elämäntilanteeseeni, haluaisin kilpailla paljon enemmän ja käydä valmennuksissa yms, mutta valitettavasti se ei ole mahdollista, joten olen kiitollinen jokaisesta tilaisuudesta.

Denver 7 Elvis6
Kesäkisat 2011 (Denver koulupuolella ja Elvis estepuolella)
Olin mäkin joskus pieni.. :D
PinokkioRondyIMG_7643 PinokkioRondyIMG_7646 341 045 (1)
Pinokkion kanssa menin monet estekisat ja sillä pääsinkin kisaamaan ensimmäiset "isommat" luokkani
IMG_1332
Rasmus tuntsarit 2014
IMG_7431
Audan kanssa ensimmäiset estekisat

En pidä itseäni edes kovinkaan kilpailuhenkisenä. Cooperin testissä mulle on aivan sama olenko viimeinen (totta puhuen en mä kyllä ihan viimeinen halua olla..) vai ensimmäinen, pelkästään sen juokseminen loppuun asti on saavutus, mutta toisaalta matikan kokeessa en millään voi hyväksyä sitä, että tekisin typeriä virheitä tai en löytäisi minkäänlaista tapaa ratkaista tehtävää. Ratsastuskilpailuissa sama: mua ei haitannut lainkaan, että Desperadon kanssa keskeytettiin, mutta jos Jollyn kanssa teen huonon radan, se harmittaa valtavasti. Johtopäätös: hyväksyn heikotkin puoleni, mutta vahvoilla alueillani haluan olla paras. Kilpailuissa jos tiedän, että mulla on mahdollisuus onnistua ja epäonnistun, se ärsyttää mielettömästi. Esimerkiksi Audan kanssa maaliskuussa Evitskogin kisoissa tullut typerä puomi 90cm:stä kaivertaa vieläkin, kuten myös kaikki Josefinen kanssa suoritetut kouluradat. Olisin pystynyt parempaan. Se ajatus pyörii mun mielessä aina typerästä syystä epäonnistuneen suorituksen jälkeen. Usein se ajatus pyörii kaikkien suoritusten jälkeen mielessä: aina on parannettavaa. Itsekritiikki, vaatimattomuus ja epäonnistumisista itsensä ruoskiminen kuuluvat arkeen, tyypillinen suomalainen kun olen. F1-kuski Kimi Räikkönen on aina huvittanut mua vähäsanaisilla "vähän oli liian huono kaarre siinä, toinen varikkopysähdys oli liian hidas, olisi kyllä pystytty parempaan" negatiivissävytteisillä kommenteillaan jopa voiton jälkeen, mutta totta puhuen taidan itsekin olla vähän sellainen.

20810927642_aafe24b5e8_k Kesäkisat este 053 Este-Jussi 054

Tässä harrastuksessa monipuoliset kilpailumahdollisuudet on kyllä ihan mahtavia, enkä tosiaan pystyisi luultavasti harrastamaan mitään (ainakaan pitkän aikaa) ilman kilpailemista. Se pitää mielenkiinnon yllä. Totta kai mä tykkään myös tunneilla käymisestä ja valmentautumisesta, eihän sitä muuten mihinkään pääsisi! Ne luovat pohjaa sille kehittymiselle, joka sitten tiivistyy kilpailusuoritukseen. Eikä kilpailusuorituksessakaan välttämättä se hyvä sijoitus (vaikkei sekään toki haittaa ;)) ole kaikki kaikessa, vaan se miten itse ratsasti ja reagoi eri tilanteisiin ilman valmentajan tuomaa tukea, ja mikä oli lopputulos suhteessa sen hetkisiin olosuhteisiin. Mutta ei se kilpaileminen tietenkään ainoa kiva asia ole, ratsastus on itsessään ihan mieletön harrastus. Se sama pieni heppatyttö, joka odotti innolla joka viikko perjantaista ratsastustuntia seitsemän vuotta sitten, on edelleen jossain mun sisällä ja edelleen mä arvostan jokaista kertaa hevosen selässä. Totta kai olisi aivan mieletöntä päästä jonakin päivänä kilpailemaan jollain 140cm tasolla, mutta ratsastus itsessään on jo sellainen harrastus, että se tuo paljon iloa ja uusia kokemuksia, enkä osaisi kuvitella elämääni ilman tätä lajia. Kilpaileminen on se lisä, joka sytyttää kipinän liekkeihin.

IMG_0121
Kisojen katsominen on myös kivaa ja sitä teenkin aika usein, vuoden kohokohtana tietenkin HIHS!

Millaisia kilpailijatyyppejä te olette? Vai tykkäättekö enemmän vaan ratsastaa muuten vain? 
Muista ratsastuksen mahdollisuuksista mulla on suunnitteilla jo toinen postaus!

Ps. Tästä postauksesta ei kyllä tullut yhtään sellanen kun kuvittelin, mutta menköön!

8 kommenttia:

  1. Tosi mielenkiintoinen postaus, ja musta hyvin kirjoitettu! Itse en miellä itseäni ollenkaan kilpailuhenkiseksi tai suorittajaksi, musta kisoihin osallistumisessa parasta on se kokemus :D Tärkein mittari omaan kehittymiseen mulle on tunnit: milloin opettaja kehuu erityisen paljon, antaa uuden vaikean hevosen tai nostaa estetunnilla puomit korkeammalle :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! Joo, hyviä pointteja sulla, noi on mullekin tärkeitä asioita :)

      Poista
  2. Olipa hyvä postaus!
    Mä ite vähän kammoksun kilpailemista, hirvee jännitys aina ennen suoritusta ja pelkään unohtavani radan :D estekisoissa oon enemmän ollu, kouluradat vähän liian pitkiä mun ajatuksenjuoksulle! Rakastan silti kilpailujen tunnelmaa ja siihen onkin ollu kiva päästä tutustumaan kisahoitajan roolista ihan kunnolla!

    Oon silti enemmän tuntiratsastaja, harrastelen ihan huvin vuoksi kerran viikossa lähinnä, osaamistani mittaan sillä kun huomaan saman hevosen liikkuvan vaikka puolen vuoden tauon jälkeen paljon paremmin! Opettajan kehut silti pitää mun motivaatiota yllä, varsinkin kun tän hetkisen opettajan kehuessa se todella tarkoittaa sitä :D

    Mut oli ihan tosi kiva postaus, sain paljon ajateltavaa!

    Elina P

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! Haha, voi ei :D Mut se on tosiaa kiva et pääsee kuitenkin muillaki tavoin siihen kisatunnelmaan (jälleen esimerkki ratsastuksen monipuolisuudesta!)
      Joo, samoilla linjoilla oon tossaki asiassa, onhan se kiva huomata että joku vuos sitten vaikeelta tuntunut hevonen yhtäkkiä meneekin hyvin! :)

      Poista
  3. Sika kiva ja hyvä postaus! Mä voin niiii samaistuu tähä, iha samanlaiset ajatukset oikeesti :-D Kisaamine on se juttu ;)

    VastaaPoista
  4. Olen itsekkin kilpailuhenkinen ja samaistun täysin samoihin ajatuksiin siitä,että kilpailut ovat tämän lajin suola,mutta mittarina sitä en pidä,sillä hevonen on elävä olento niinkuin ratsastajakin eikä ole 100% aina ohjattavissa oman ja hevosen tason mukaisesti.
    5 vuotta samalla tuntsarilla kilpailleena voin jo lähteä tavoittelemaan sitä omaa tasoa ja menestystä kilpailuista.Tietenkin oman hevosen kanssa se olisi huomattavasti nopeampaa ja helpompaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentista! Tietenkin kilpailusuoritukseen vaikuttaa moni asia ja siksi katsonkin mielummin sen hetkisen tilanteen mukaan, ettei ota kaikkea ihan niin raskaasti. Mutta pidemmällä aikavälillä eron pystyy näkemään!
      Samaa mieltä olen että oman hevosen kanssahan olisi paljon helpompaa ja enemmän mahdollisuuksia, tuntiratsastajana voi kehittyä aika lailla tiettyyn pisteeseen, mutta se opettaa paljon eri asioista kuitenkin! :)

      Poista

comments ? c: