maanantai 6. huhtikuuta 2015

Pietari

Kohta oon viettänyt jo viikon täysin eristäytyneenä muusta maailmasta, kun oon sängyn pohjalla maannut karmeen flunssan kourissa... Tänään alkais kuitenki näyttämään siltä, että mun olis taas aika kohta palata elävien kirjoihin! Mutta tosiaan en ole siis ratsastamassa käynyt (paitsi nopeasti Audalla perjantaina, joka ei tosin kauheesti helpottanut oloa.. :D) ja siksi ei ole postauksiakaan tullut. Ajattelin nyt kuitenkin jakaa teille mun viikon takaiset matkakuvat Pietarista! Sain matkan siis syntymäpäivälahjaksi kahdelta tädiltäni, ja matkalla oli mukana myös serkkuni. Mentiin siis laivalla la-su välisenä yönä, vietettiin siellä sunnuntai ja tultiin ma-aamuna takaisin. Tässä siis mun yhden päivän matkakertomus jonkinnäkösen historiakertomuksen kera, haha. :D

Merellä oli vähän sumuista, mutta toi auringonlasku näytti aika mageelta silti! Harmi että kuvaan en saanut vangittua sitä tunnelmaa...

Pietari 081

Mentiin satamasta bussilla keskustaan ja jäätiin pois tän Iisakin kirkon edessä. Mun uudelle laajakuvaobjektiiville oli tosiaan käyttöä tuolla!

Pietari 087

Ei syöty aamiaista laivalla, mikä oli hyvä juttu, koska mä en yhtään tykkää laivaruuasta! Plus, tää kahvila, johon sitten mentiin aamiaista syömään, oli mun mielestä aivan ihana, eikä toi mun ruokakaan pahaa ollut (vaikken kyllä nyt satu enää muistamaan, mitä se olikaan... Tommonen kakkupala ja kaakaota :D)!

Pietari 096 Pietari 097 Pietari 093
Tää kahvila, jonka mun täti oli kattonut etukäteen, oli mun mielestä ihan mielettömän viihtyisä! Ulkoapäin ei olisi uskonut, mutta sisäpuoli yllätti, kuten tuolla useakin paikka. Rakennusten kunnossapitoon ei tuolla käytetä rahaa lainkaan ja ne näyttää tosi rupsahtaneilta jo nopean ajan kuluttua, mutta sisustukseen kuitenkin on panostettu.

Sen jälkeen lähdettiin kohti Nevski prospektia, eli siis Pietarin semmosta pääkatua, jonka varrella on kaikennäköstä. Tossa alla olevassa kuvassa näkyy kaukana tuo kultainen piikki, joka kuuluu Amiraliteetille, joka oli muinoin Pietarin satama.

Pietari 101

Talvipalatsi, ehdoton nähtävyys! Meillä ei ollut aikaa käydä sisällä, mutta uskon että se on aivan mielettömän hieno sisäpuoleltakin!

Pietari 114 Pietari 116
Talvipalatsia vastapäätä oleva rakennus

Pääsin kokeilemaan Segwayta ekaa kertaa elämässäni! Noiden vuokraaja anto meidän ilmaiseksi vähän pyöriä ympäriinsä tossa, kun meiltä ei löytynyt tarpeeksi käteistä, haha. Oli muuten yllättävän vaikeeta!

Pietari 118

Neva-joen sivuhaara, Moyka-joki.

Pietari 131

Sitten mun lemppari, eli Kirkko veren päällä, Verikirkko, miksikä sitä nyt kutsutaankaan. Historiallinen fakta: Toi kirkko sai nimensä siitä, että se rakennettiin paikalle, jossa Aleksanteri II salamurhattiin. Mun yksi tavotteista tuonne mennessä oli päästä näkemään tämmönen hieno kirkko, ja päästiin sisällekin! Näitä kuvia sitten riittää.. :D

Pietari 141 Pietari 148 Pietari 152 Pietari 157 Pietari 153 Pietari 161

Taustalla näkyy Venäläisen taiteen museo ja tuo patsas esittää Pushkinia.

Pietari 175

Nevski prospekt

Pietari 183

Ville Haapasalon lempiravintola, johon mentiin syömään ja suosittelisin kyllä kaikille! Meidän ruokalajeina toimi kaikennäköset venäläiset herkut, joiden nimiä en enää muista...

Pietari 186 Pietari 189 Pietari 190

Sen jälkeen meillä ei ollut enää kauheasti aikaa, joten käytiin vaan nopeasti Galeriessa, joka on siis iso kauppakeskus. Sieltä löyty kyllä ihan kaikki liikkeet mitä vaan etsii, että jos shoppailureissua miettii niin tonne kannattaa suunnata! Olisin mielelläni viettänyt siellä enemmänkin aikaa, mutta tosiaan piti vähän kiirehtiä.

Pietari 195 Pietari 196

Kapina-aukio

Pietari 191

Pietari olisi varmaan tosi hieno paikka vaikkapa ihan talvella tai kesällä, nyt oli vähän ankean näköstä. :D

Pietari 198

Kerettiin vielä nappasta tämmöset herkkuleivokset ennen lähtöä. Leivoksia tuolla tosiaan osataan tehdä!

Pietari 201

Semmonen reissu, mitä tykkäsitte postauksesta? Oliko liikaa tekstiä/kuvia? Ite oon aina ihan superutelias kaiken suhteen ja musta tommoset vanhat rakennukset on kiehtovia, sellasia kun ei Suomesta oikein löydy, joten tämmöstä mun mieleen jäänyttä historiafaktaakin päätin tunkea mukaan. :D

2 kommenttia:

  1. Kiva postaus ja tosi hienoja kuvia! :) Ja haha segway, oon just miettiny et sellasta ois joskus hauska kokeilla :DD

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! :) Joo mäki olin miettiny, suosittelen! :D

      Poista

comments ? c: